نت های ویولن روی سیم در پوزیسیون اول( حتما بخوانید ! )

نت های ویولن روی سیم یکی از مهمترین موضوعاتی است که هنرجو های مبتدی ویولن دنبال آن هستند

و همیشه جای این سوال برای آنها است که نت های ویولن روی سیم به چه صورت می باشد.

نکته مهم !

” به شما در اولین گام پیشنهاد میدیم که اگر اسم نت های موسیقی رو نمیدانید حتما کلیپ های آموزش الفبای موسیقی سعید بیاتی که به صورت رایگان در سایت ردیف تی وی بارگذاری شده است را ببینید.”

باید به شما بگیم که ویولن دارای 4 سیم می باشد .

که در کوک بین المللی آن سیم ترتیب نت ها به صورت زیر می باشد:

  • سیم اول : نت می –  E
  • سیم دوم : نت لا  –  A
  • سیم سوم : نت ر  – D
  • سیم جهارم : نت سل  – G
نت های ویولن روی سیم

نت های ویولن روی سیم

بعد از یاد گرفتن ترتیب نت های ویولن روی سیم 

باید بریم سراغ اینکه روی هر سیم چه نت هایی قرار دارد که در این مقاله نت های پوزیسیون اول ویولن

را بررسی خواهیم کرد.

قبل از اینکه با جای نت های ویولن  آشنا شوید عکس های

زیر را ببینید که نحوه ی صحیح انگشت گذاری در پوزیسیون اول می باشد.

نت های ویولن روی سیم

نت های ویولن روی سیم

برای اینکه یاد گیری آسان تر شود برای شما در عکس زیر چارت نت های ویولن روی سیم را قرار داده ایم

نت های ویولن روی سیم

نت های ویولن روی سیم

همین طور که در بالا ملاحظه میفرمایید ( دایره های تو پر مشکی ) نت های دست باز ویولن می باشد.

مطابق دو عکس بالا ( چارت و چیدمان انگشت گذاری ) یکی یکی نت های ویولن روی سیم را بررسی میکنیم.

نت های روی سیم اول ( مطابق 2 عکس بالا )

  • انگشت اول = فا دیز یا سل بمل ( #F یا Gb )
  • انگشت دوم = سل دیز یا لا بمل ( #G یا Ab )
  • انگشت سوم  = لا ( A )
  • انگشت چهارم = سی ( B )نت های ویولن روی سیم

نت های ویولن روی سیم

نت های روی سیم دوم ( مطابق  عکس چیدمان انگشت و چارت نت ها )

  • انگشت اول = سی  ( B )
  • انگشت دوم = دو دیز یا ر بمل  ( #C یل Db )
  • انگشت سوم  = ر ( D )
  • انگشت چهارم = می ( E )

نت های ویولن روی سیم

نت های ویولن روی سیم

 

نت های روی سیم سوم ( مطابق  عکس چیدمان انگشت و چارت نت ها )

  • انگشت اول = می ( E )
  • انگشت دوم = فا دیز یا سل بمل  ( #F یل Gb )
  • انگشت سوم  =سل ( G )
  • انگشت چهارم = لا  ( A )نت های ویولن روی سیم

نت های ویولن روی سیم

نت های روی سیم چهارم ( مطابق  عکس چیدمان انگشت و چارت نت ها )

  • انگشت اول = لا ( A )
  • انگشت دوم = سی   ( B )
  • انگشت سوم  =دو ( C )
  • انگشت چهارم = ر ( D )

نت های ویولن روی سیم

 

نت های ویولن روی سیم

 

 

جمع بندی 

مطالب بالا را که به صورت فارسی و روان برای شما توضیح داده شد را می توانید به صورت فیلم ( انگلیسی )

در زیر ملاحظه بفرمایید.

 

 

 

 

5 نکته در تمیز کردن کلارینت

3 نرم افزار تنظیم موسیقی

3 نرم افزار تنظیم موسیقی برای کامپیوتر

3 نرم افزار تنظیم موسیقی و توضیحات آن در سایت ردیف تی وی

1 – برنامه پروتولز

این نرم افزار یک نرم افزار همه فن حریف با قدرت ویرایش بالا می باشد.

اگر بخواهیم به صورت کلی و جامع پروتولز را مورد بررسی قرار دهیم

می توان گفت این نرم افزار بی نیاز از نرم افزار های دیگر می باشد.

از ویژگی های نرم افزار پروتولز قدرت ویرایش و پردازش بالا ساپورت وی اس تی ها می باشد .

همچنین یوزر فرندلی بودن این نرم افزار نیز جز ویژگی های شگفت انگیز پروتولز  می باشد.

اگر بخواهیم یکی از معایب برنامه پروتولز را برشماریم می توان به عدم ساپورت شدن  با کارتهای

صدای معمولی یا نیمه حرفه نام برد.

تیم ردیف تی وی به شما این پیشنهاد را میدهد که اگر میخواهید از برنامه پروتولز استفاده کنید

یک کارت صدای حرفه ای تهیه کنید.

البته ی پیشنهاد دیگر ما به شما این است که این نسخه ی اصلی این نرم افزار را تهیه و دانلود کنید

چراکه در برخی از نسخه های کرک شده در حین کار برنامه پروتولز میکند.

2 –  نرم افزار سونار

نرم افزار سونار تقریبا بیشتر کارهای کلاسیک و ضبط صداهای

در نرم افزار سونار از ماژول های موسیقی زنده و سنتی استفاده شده است.

بسیاری از آلبومهای بزرگان موسیقی ایران با این سافتور تنظیم شده

و اکثرا آهنگسازان هم این نرم افزار را میپسندند.

نرم افزار سونار تقریبا همه گونه وی است تی و سمپل و پلاگینی را از بقیه نرم افزارها قبول میکند .

نسخه 6 آن متناسب با ویستا و سی پی یو های دوال میباشد.

این نرم افزار در خروجی صدا برای اکسپارت کمی ضعیف است.

آهنگسازان این نرم افزار را برای ضبط صدا یاوکال توصیه نمیکنند ..اما این نرم ازفرا  برای تنظیم عالی است.

نرم افزار سونار  ورژن 6 درام مپ اون کلیه ی  درامها از کیبوردهای مختلف

را ساپورت میکند و مناسب برای کارهای 8-6 ایرانی می باشد.

همچنین در نرم افزار سونار امکان نت نویسی و تغیر میزانها و خیلی از کار های تخصصی دیگر انکان پذیر است.

3- نرم افزار کیوبیس و نواندو

کیوبیس و نواندو از خانواده استرینبرگ یک  نرم افزار ساده ولی بسیار کارا می باشد.

نرمز افزار کیوبیس در حقیقت به تنهایی از خودش هیچ برای ارائه ندارد

و لی به کمک بقیه ابزارها بسیار کاراست و خوب می باشد .

به غیر از چند وی اس تی سطحی و قدیمی در شروع کار چیزی در کیوبیس نمییابید …

به عبارت دیگر کیوبیس یک ابزار است ..شما با اضافه کردن مجموعه ای

از پلاگین ها و وی اس تی ها تقریبا بی نیاز از دیگر نرم افزارها خواهید بود.

پیشنهاد ما به شما این است که  از نسخه اصلی و سالم کیوبیس استفاده کنید.

نرم افزار کیوبیس برای ضبط صدا و ویرایش روی وکال بهترین است .

ویرایش میدی ( midi ) به همه صورت و نصب یک درایو مجازی برای شما در ابتدا به

شما این امکان را میدهد کا با یک کارت صدا ساده خانگی کاری نیمه

حرفه ای رکورد کنید.مجموعه فراوانی از ملحقات کیوبیس در بازار موجود می باشد.

همچنین خروجی صدای بسیار عالی و  امکان مسترینگ از ویژگی های کیوبیس  می باشد.

 

 

 

کار رهبر ارکستر چیست

 کار رهبر ارکستر چیست ؟ و چه وظیفه ای را بر عهده دارد؟

کار رهبر ارکستر چیست ؟

همیشه یک رهبر ارکستر در جلوی ارکستر قرار می‌گیرد

و با در اختیار داشتن دفتر نتی که به نام پارتیتور معروف است،

در جریان چگونگی و اجرای نت‌های سازهای مختلفی که

در اجرای آن اثر شرکت دارند قرار می‌گیرد.

که اثری برای ارکستر می‌نویسد، تمامی نت‌ها و توضیحات

مربوط به آن اثر برای هر ساز را به ترتیب و استانداردی که وجود دارد

در پارتیتور می‌گنجاند. پارتیتور برای اجرا و تمرینات در اختیار رهبر

ارکستر قرار می‌گیرد. در پارتیتور ریزترین توضیحات مربوط به چگونگی

اجرای آن اثر و دیگر اطلاعات قرار دارد که رهبر ارکستر با توجه

به دانش رهبری ارکستر قادر به خواندن و تشخیص دادن تمامی

این اصطلاحات می‌باشد و در زمان تمرین آنها را برای نوازندگان نیز تفسیر می‌نماید.

برخی از رهبران ارکستر در رهبری ارکستر  فقط دستهای خود را در کار می‌گیرند،

و دیگر رهبران ارکستر  باتون یا چوب میزانه را و برخی دیگر هر دو را. مضافاً آنکه

رهبر ارکستر   ممکن است در رهبری از حرکات چهره، سر، و حتی تمامی

بدن خود بهره گیرد تا خواسته‌هایش را به موسیقیدانان القا کند.

و اما میریم سراغ این پرسش اصلی که  کار رهبر ارکستر چیست

و چه کار مهمی را در یک ارکستر انجام میدهد؟

جنبه اساسی رهبری ضرب و سرعت زمانی ریتم و ضربان متریک آن

است که با دست راست و یا به‌وسیله باتون مشخص می‌گردد.

در واقع ریتم و ضربان ارکستر با حرکات باتون شکل می‌گیرد.

به‌علاوه رهبر ارکستر  مدخل و یا راه ورود سازها و یا صداها را به تساوی،

اختلاف‌های اندک و تفاوتهای جزئی پویایی، تغییرات حالت، و دیگر جزئیات

گونه‌گون اجرا را معلوم می‌دارد و نشان می‌دهد. رهبران ارکستر امروزی بدین

منظور حرکات دست (به‌ویژه دست چپ) و تمام بدن خود و همین‌طور حالت چهره خود را در کار می‌گیرند.

دلخواه‌نوازی (Ad libitum) در واقع اشارتی از سوی رهبر ارکستر  به اجراکننده است

تا به میل خود به یک ضرباهنگ یا ضرب مؤکد، بخشی را بر آهنگ بیفزاید

و یا از آن حذف کند. مثلاً در یک کنسرتو یک کادنزا (بخش هنرنمایی نوازنده) را بگنجاند.

 

کتاب هنرترمولو اثر رضا محجوبی نیا

اصول اولیه خوانندگی و آماده سازی صدا در سبک های مختلف خوانندگی

اصول اولیه خوانندگی را در این مقاله برای شما در سایت ردیف تی وی به اشتراک گذاشته ایم.

نحوه ی قرار گیری فک مورد اول اصول اولیه خوانندگی

 

کمتر دیدم شخصی به هنگام اواز خواندن دهان و فک خود را بیشتر

از حد معمول باز کند.سعی کنید اوازی را با باز کردن دهان بیشتر

یا کمتر از حالت طبیعی بخوانید ببینید چه میشود . هنر اموزانی

که خوب اواز میخوانند شامل این درس نمیشوند.ولیکن انهایی

که احساس خوبی در خواندن ندارند میتوانند دو حالت با

ز نمودن دهان کمی بیشتر از حد و کمی کمتر از ان را تست نمیوده

و نسبت به هر کدام که احساس بهتری پیدا نمودند بر ان تاکیید

نمایند اگر چنین تفاوت بهتری حس نشد دلیل بر درستی غریزی

فواصل فک و دهان در هنگام اواز خوانی است و مشکل با تمرین حل خواهد شد.

نحوه ی آماده سازی صدا مورد دوم از اصول اولیه خوانندگی

تمرین سرایش بهتر است از نت دوی وسط شروع شده

و چند فاصله بالا و چند فاصله پایین رود.در این فواصل کمی

تمرین شده گلو صاف و ذهن آماده گردد و پس از ان به هر محدوده

که خواستیم وارد شویم.البته این برای اقایان بود برای خانم ها محدود

دو وسط برای صاف نمودن گلو و حنجره و تمرین مقدمه

به صورت بالا رونده خواهد بود..دقت شود به هیچ عنوان

در دقایق اول فشار شدید به صدا اورد و گامی را به صورت بالا

رونده مثلا دو ماژور را به وسعت دو اکتاو اجرا و سرایش نمود.

تمرین ویژه
یک هنرجو در ابتدا باید برای اجرای یک قطعه اوازی

نزد هنرجویان دیگر و یا دوستان و اشنایان میبایست قطعه

را بارها و بارها تمرین نموده و تسلط کامل بر ملودی و کلام

ان داشته باشد ولیکن پس از طی مراحل مقدماتی دیگر هنرجو

نیاز به تمرین ندارد بلکه از وی انتظار میرود هر بیتی را به محض

شنیدن بیت اجرا و با تزئنات تکنیکی و اوازی منحصر به خود ان را زیباتر نماید.

حتی پس از این کار کمی مشکتر هم خواهد شد هنرجو میبایست شعر

تمامی این نغمات را که هنر جویان دیگر اجرا نمودند جا به جا و اشعار دیگر

جایگزین انها نموده و همان ملودی قبل اجرا نماید تا بداند شعر و شاعر

با ان ملودی یا ملودیها هیچ نسبتی خویشی ندارند و به اقسام دیگر

نیز میتوان بر روی این شعر اهنگ متفاوت ساخت و یا قرار داد.

 

شروع صحیح و اوج خوانی از  اصول خوانندگي مهم خوانندگی

هنرجویان معمولا در دوره ی اول اموزش در خواندن و اجرای تصنیف

در نقطه های اوج یا فشار بسیار زیاد و مبتدیانه ای به خود وارد می اورند

و یا وسعت صوتی انها دیگر برای ادامه اجرا یاریشان نمی نماید و در نمیه

اجرای تصنیف در نقطه اوج فرو میمانند.این بدان علت است که هنرجو

ندانسته چگونه تصنیف و یا گوشه و یا قطعه پاپ را اغاز کند در نتیجه

در اوج فرو میماند.مربی میبایست چنین هنرجو را راهنمایی نماید که

اگر در صدد اجرای گوشه ای از یک دستگاه و یا یک اواز است از یک

اکتاو و یا چند اکتاو فاصله پایینتر و اگر تصمیم بر اجرای

قطعه پاپ دارد در گامی قابل دسترس خود اجرا نماید.

 

خطای احساسی در خوانندگی

مشکلی که اکثر هنرجویان دارند این است که یک قطعه

اواز را در وسعت صوتی زیرتری میشنوند و در صدد اجرای

ان بر می ایند مثلا نقطه اوج یک اواز و یا تصنیف را بسیار بالاتر از

خواننده اجرا میکنند تا جایی که در نیمه راه قادر به اجرای تمام قطعه نمیباشند

و بعد میپردازند که وسعت صدایشان در حد ان خواننده نیست.

این بدان علت است که هنرجو مبتدی یک اوج ساده را بسیار

بالاتر از حد ان اوج احساس میکند و سعی بر اجرایش بر می اید.

به هنرجو تفهیم نمایید همان گونه که چشم خطای دید دارد گوش نیز عاری از این گونه خطا نیست.

موزیک باکس il tempo vola

موزیک باکس il tempo vola و تاریخچه ی به وجود آمدن آن چیست؟

موزیک باکس il tempo vola موجود در سایت ردیف تی وی

 

 

موزیک باکس il tempo vola و تاریخچه ی آن به شرح زیر می باشد.

کاریلن جعبه ی موسیقی است که اولین بار در قرن ۱۸ اختراع شد و جعبه ی جادویی نامیده شد

کاریلن جعبه ی موسیقی

کاریلن جعبه ی موسیقی

این ابزار برخاسته ازآرزوی نسلی است که همواره رویای شنیدن موسیقی بدون اختیاج به نوازندگان را داشتند .

بعدها این ابزار به هدیه ای ارزشمند در میان خانواده های ثروتمند تبدیل شد

و از آن به بعد وارد دنیای مدرن هم شد.

چرخاندن یک دسته ( هندل ) و حرکت یک سیلندر باعث ایجاد صدای ملودی گوش نواز می شود .

یک موسیقی ماندگار که طعم دلچسب نوستالژی اش نوازش گر و تسکینی برای مردمان روزگاران برای سالهای زیادی بود.

موزیک باکس il tempo vola

موزیک باکس il tempo vola

تاریخچه موزیک باکس il tempo vola

 

کاریلن در سال ۱۷۹۸ توسط انتونی فیور سازنده ساعت سوییسی

اختراع شد فیور یک جعبه موسیقی طراحی کرد که آن را در یک برج ساعتی بلند تعبیه کرد.

موزیک باکس il tempo vola

موزیک باکس il tempo vola

در پایان قرون وسطی و بعد از ظهور دوباره علم و هنر جعبه  های موزیکال جایگزین

زنگوله ی گوچک شدند و دنیای کاریلن شکل گرفت.

موزیک باکس il tempo vola

موزیک باکس il tempo vola

امکان گوش دادن به موسیقی در هر زمان بدون احتیاج به آلات موسیقی و نوازندگان به

سرعت کاریلن را به یک کالای معروف و ارزشمند تبدیل کرد .

در طراحی اولیه آن جعبه به اندازه ای کوچک بود که در جیب یک جتلمن جای میگرفت .

موزیک باکس il tempo vola

موزیک باکس il tempo vola

بنابراین جعبه های موسیقی از ساعتها جدا شدند و مدل های طلایی به عنوان ابزارهای جداگانه شدند
و مدلهای ارزشمند و گران جعبه ی موسیقی میان خانواده های  های ثروتمند

به محبوبیت رسیدند و شاهزاده ها ازآن ها  به عنوان هدیه برای ابراز عشق استفاده میکردند.

این شروع باعث شد که طرح ها  تاکید بیشتری بروی کیفیت

صدا و شکل ظاهری جعبه های موسیقی اعمال بشود.

استفاده تزیینی از سنگها و جواهرات و همچنین چوبهای ارزشمند

و رویه طلا جعبه های موسیقی را به هدیه هایی خاص و گران تبدیل کردند.

حتی کارکنان دولتی گاهی در ترفیع  از آنها  به عنوان هدیه استفاده میکردند

و با ارائه انها به کارکنان کشورهای مذاکره کننده با مدلهای مختلفی

که سرود ملی مینواخت حتی سربازان امریکایی که از جنگ برمیگشتند
ارزوی داشتن جعبه ی موسیقی کاریلن را داشتند و انها را مدلهای مختلف

این جعبه ی موسیقی را به عنوان سوغاتی استفاده میکردند که نمابانگر پیروزی

و شروع یک زندگی جدید در تمامی بخشهای اقیانوس اطلس بود.

 

موزیک باکس il tempo vola

 

انسانها هرآنچه شما بگویید یا انجام بدهید را فراموش می کنند

اما هرگز احساسی را که از شما دریافت کرده اند را فراموش

نمیکنند هرچقدر احساسات بیشتر درگیر شوند تاثیر عمیق تر و ماندگارتر خواهد بود .

این فلسفه اختراع موزیک باکس il tempo vola  است.
به طور همزمان باعث فعال شدن حواس شنیداری ،  بویایی و دیداری میشود.

کاریلن میراث مردمان باستان برای دنیای دیجیتال امروز است.

در طی سالها تحقیق و پژوهش و همراه با خلاقیت مدرن و پیشگام موزیک باکس il tempo vola

احساسات و عواطف را به هم تلفیق می کند تا یاد آور خاطره ها باشد.

موزیک باکس il tempo vola چه کاری انجام میدهد؟

احساسات به انسانها کمک میکنند تا با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند

موسیقی از طریق گوش ها به مغز میرسد و باعث تحریک احساسات

میشود و باعث بالا بردن انگیزه و فعالیت از طریق آزادسازی انرژی میشود.
بر اساس تلفیق ریتم ها و تغییرات بین آنها ملودی های موزیکال، صدا ها

و لرزش خاص دارند که بروی مغز انسان ها تاثیر گذارند
اگرچه در اساس موسیقی چیزی نیست جز صدا و لرزش مولکول های هوا.

در واقعیت موسیقی میتواند تغییرات بیشماری روی احساسات آدمی و تغییراتش داشته باشد.

موسیقی از طریق ۳ کانال مختلف بروی مغز انسان تاثیر میگذارد:
از طریق تاثیر ساختار مغز و بیوشیمی و امواجش
به علاوه به سرعت آرام یا سریع بودن آهنگ موسیقی بستگی دارد.

موسیقی می تواند باعث آرامش و تحریک احساسات یا تقویت حواس و تمرکز شود
استفاده از موسیقی به عنوان شیوه درمانی به زمان ارسطو و افلاطون برمیگردد

از آن به بعد صداها و ملودی ها ب عنوان شیوه درمانی

برای بسیاری از بیماریها ب کار گرفته شده اند.
در قرن ۲۰ موسیقی ب صورت جدی برای درمان کسانی که

در جنگ جهانی اول صدمه دیده بودند لحاظ شد
اگرچه این شیوه درمانی مشکلات خاص خودش را داشت.

قدم های زیادی برای حل این مشکلات برداشته شدند و گروه های زیادی شکل گرفتند

در سال ۱۹۴۴ اولین برنامه درمانی تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان شروع به کار کرد

و تحقیقات دنباله گیری شد امروزه یک توافق جمعی مبنی بر بهبود چشم گیرانه

سلامت روح و جسم ادمی بوسیله موسیقی وجود دارد.

موسیقی هوش را افزایش میدهد و حتی از گسترش الزایمر

در دوره ای بعدی زندگی جلوگیری می نماید.
بر اساس نکات ذکر شده ما بر آنیم تا از تاثیرات موسیقی

برای تحریک حواس و شکل دادن احساساتی که برای سالها باقی بمانند استفاده کنیم.
کارکرد مغز در بازه یادآوری خاطره  و احساسات برای مدت طولانی مورد

تحقیق قرار گرفته است تحقیقات نشان داده است

که تحریک حواس باعث ایجادخاطره ها و تغییران بیوشیمی در مغز میشود.

و می توانند این خاطرات و تغییرات در مغز ثبت شوندو دوباره بوسیله تحریک حواس بازیابی شوند.
هرچه تحریک حواس بیشتر ب کار گرفته شود تا احساسات خلق شوند احساسات عمیق تر خواهند بود.
طبق اظهارات علمی طرح جدید و متفاوت Tempo vola باعث

ایجاد یک احساس دیداری لمسی و شنیداری همگانی و گروهی شده که یک تاثیر ماندگار دارد.

موزیک باکس il tempo vola سری Hang Drank

یک وسیله موسیقی کوچک که میراث گذشته که بدست طراحهای با هوش در زمان حال رسیده است.
کیفیت لذت بخش که تلفیق گذشته و حال و نشان دهنده هنر پست مدرن
این ملودی های زیباو جذاب توسط چرخش یک دسته ایجاد شده است.
چرخش به یک سیلندر انتقال پیدا میکند و لرزش دندانه های یک شانه فلزی
هر ملودی شانه و سیلندر مربوط ب خودش را دارد و یک پایه چوبی

که صدا را تشدید میکند و کیفیت صدا را بهبود میبخشد.

موزیک باکس il tempo vola

موزیک باکس il tempo vola

موزیک باکس il tempo vola

یک توجه خاص با نحوه برخورد با محیط زیست به عنوان میراث برای فرزندانمان

در قالب  سفیر سبز دوستدار و حامی دوستداران محیط زیست دارد.

موزیک باکس il tempo vola

به ازای هر یک درخت که استفاده میکند ۱۰ درخت میکارد.

موزیک باکس il tempo vola

موزیک باکس il tempo vola

 

الگو تار یحیی

الگو تار یحیی و ویژگی های آن چیست ؟

الگو تار یحیی یکی از الگوی های معروف تار می باشد که در ادامه برای شما توضیحاتی را ذکر میکنیم.

هُوْهانِس آبکاریان که نام ارمنی آن  Հովհաննես Աբքարյան می باشد

در سال ۱۲۵۴ خورشیدی در جلفای اصفهان متولد شد .

هُوْهانِس آبکاریان  معروف  به یحیی تار ساز، یک سازنده ساز ایرانی ارمنی‌تبار بود.

الگو تار یحیی

الگو تار یحیی

هوهانس آبکاریان معروف به یحیی تار ساز فرزند «خاچیک نجارباشی»

در سال ۱۲۵۴ یا ۱۲۵۵ خورشیدی در یکی از محله‌های قدیمی

جلفای اصفهان به نام «محله سنگتراش‌ها»، در «کوچهٔ گازاندران» به دنیا آمد.

او به یحیی دوم نیز معروف است. وی ابتدا وسایل موسیقی

و طرز ساخت آن‌ها را از پدرش آموخت و کم‌کم پا را فراتر از الگوی پدر گذاشت

و برای شروع کار از الگو و اندازه‌های تار «استاد فرج‌الله» تقلید کرد.

ویژگی های  تار یحیی ( الگو تار یحیی )

الگو تار یحیی

الگو تار یحیی

از ویژگی‌های تار یحیی نکته‌ای است که استادان

قبل و بعد از او کمتر به آن توجه داشته‌اند. یحیی اولین سازنده‌ای بود

که از ابتدای کار روند کیفی ثابت و مستمری (و به اصطلاح امروز استانداردی)

را برای کار خود در نظر گرفت. مقایسهٔ آثار متعدد

بر جای مانده از او حکایت از آن دارد که انحراف معیار در آثار متعدد

استاد یحیی بسیار ناچیز و در حد صفر است. تمامی تارهای

به جای مانده از او حتی از نظر کوچک‌ترین معیارها و اندازه‌های

فنی و الگو اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند

(البته، با در نظر گرفتن این نکته که یحیی در سه اندازهٔ بزرگ، متوسط و کوچک تار می‌ساخته)؛

امری که بیشتر از یک کارخانه با فن آوری نوین مورد انتظار است تا از سازنده‌ای در کارگاهی کوچک و ابتدایی.

می‌گویند صبر و حوصله یحیی در آماده‌سازی چوب توت راز ماندگاری

سازها و طنین خوش صدای آن‌ها است. نقل شده که یحیی

کُنده‌های توت را در حاشیه زاینده‌رود می‌بسته تا آب به مرور

زمان آوندها را از شیرآبه خالی کند. سپس بعد سالی آن‌ها

را به نانوایی برده و سالی دیگر کُنده‌ها در کنار تنور نانوایی خشک می‌شدند.

سالی دیگر را نیز در دمای کارگاه سپری می‌کردند و آن گاه زیر تیشه استاد تارساز قرار می‌گرفتند.

خرید تار یحیی

خرید تار یحیی

خوش‌خوانی و خوش دستی تار یحیی (الگو تار یحیی ) به چند عامل مهم

دیگر نیز بستگی دارد که عبارت‌اند از: طرز ساخت کاسه،

شیوهٔ نصب دسته به کاسه، عمل آوردن رو دسته، اندازه‌های

نسبت کاسه به دسته، تناسب کاسهٔ بزرگ با کاسهٔ کوچک،

نفیر داخل کاسه، تراش داخل کاسه، تناسب داخلی حجم

کاسهٔ بزرگ و کوچک و… مهم‌تر از همه اینکه یحیی خرکی

را که اولین بار روی تار قرار می‌داد تا آن را امتحان کند اگر از نظر

صدا دهی مقبول واقع می‌شد، دیگر آن را تغییر نمی‌داد و این خرک را همیشه بر روی تار نگاه می‌داشت.

هر ساله آقا حسینقلی و میرزا عبدالله سفری به اصفهان کرده

و از ساخته‌های یحیی آزمون به عمل می‌آوردند.تار یحیی را اشرف تارها و صدای

آن را یکی از بهترین صداهای ساطع شده از ساز تار می‌دانند.

الگو تار یحیی چگونه می باشد ؟

الگو تار یحیی

الگو تار یحیی

امروزه شکل و ساختمان کنونی تار که ساخته می‌شود

از روی تار یحیی است و به «الگوی یحیی» معروف است.

در سال ۱۳۱۲ قیمت تار یحیی ۴۰ تومان بوده‌است.

در حالی که تار سایر استادان آن زمان از ۱۴ یا ۱۵ تومان تجاوز نمی‌کرده است.

تارهای معمولی بی نام و نشان نیز ۳ تا ۵ تومان قیمت داشته‌اند.

یحیی در ابتدا بی مهر می‌ساخته، اما تقلید و فروش تار به نام او باعث شد

تا سرانجام مهر بیضی یحیی را بسازد و درون کاسه و زیر سیم گیر را مهر کند.

او در کارهای سال‌های ۱۳۰۰ به بعد تاریخ و در برخی محل ساخت را نیز حک می‌کرد.

الگو تار یحیی

الگو تار یحیی

تارهای یحیی به علت مرغوبیت خریداران فراوانی داشت.

به همین دلیل کار او را تقلید می‌کردند و به نام او می‌فروختند.

همین موضوع استاد را واداشت تا نخستین بار برای نشان دادن

اصالت کارش مهری بسازد. استاد مهر بیضی شکل کوچکی

با اسم یحیی ساخت و آن را درون کاسهٔ ساز چسباند

اما پس از چندی طبق روال گذشته از نو تارهایی تقلبی

به نام او ساختند؛ لذا استاد تصمیم گرفت مهری دایره

شکل با تاریخ بر روی دستهٔ تار بچسباند. در نهایت،

استاد مهر سومی تهیه کرد که تاریخ و محل ساخت تار را نشان می‌داد.

آن را به صورت مخفی در زیر سیمگیر بر روی کاغذی می‌زد و سپس،

زیر استخوان سرپنجه می‌چسباند. اگر تاری این سه مهر را داشته باشد،

خصوصاً مهر زیر استخوان سرپنجه را، بی‌گمان ساختهٔ یحیی است.

بعدها، این کار در بین سازندگان ساز رواج پیدا کرد.

یحیی از سالهای ۱۳۲۲ قمری به بعد یعنی

از سالهای ۳۰ سالگی مهر خود را بر روی سازها حک می‌کرده است

و از این سال‌ها کم‌کم الگوی خود را نهایی کرده‌است

این سازها تقریباً به اندازه مناسب رسیده و دیگر به نام الگوی یحیی شناخته شده‌است

تاریخهای مهر یحیی سالهای ۱۳۲۲-۱۳۴۰-۱۳۴۳-۱۳۴۵ و ۱۳۵۲ قمری می‌باشد.

امروزه تعداد سازهای یحیی را ۱۵۰ عدد تخمین زده‌اند.

تارهای ساخت یحیی امروزه زینت بخش موزه‌های ایران است؛

و نمونه‌ای از تار ساخت یحیی (الگو تار یحیی )  هم اکنون

در موزه کلیسای وانک نگهداری می‌شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

 

در گذشت هوهانس آبکاریان معروف به یحیی تار ساز (الگو تار یحیی)

الگو تار یحیی

الگو تار یحیی

یحیی در ۲۸ بهمن ۱۳۱۰ در سن ۵۶ سالگی در جلفای اصفهان درگذشت

و در قبرستان ارمنیان، در دامنهٔ کوه صفه، به خاک سپرده شد.

ساسان سپنتا در کتابش سال مرگ او را ۱۳۱۲ ذکر کرده‌است

و برخی دیگر نیز سال مرگ یحیی را ۱۳۱۱ عنوان کرده‌اند.

یحیی در زمان مرگ چیزی در حدود ۵۶ سال سن داشته‌است.

عده‌ای دلیل مرگ او را استنشاق مداوم تراشه چوب توت ذکر کرده‌اند.

چه آن که چوب توت حاوی ماده سمی آرسنیک است

و استنشاق گرد ساییده آن در طول زمان می‌تواند بیماری‌های تنفسی

یا سرطان ایجاد کند. به نوشته سپنتا، یحیی در ساخت

تار اعجاز می‌کرده است و تار یحیی گران‌ترین و مشهورترین

تارهای دنیا بوده‌است. اتفاقاتی که تا امروز نیز تداوم یافته‌است.

الگو تار یحیی سایت ردیف تی وی

No products found which match your selection.

 

استرس خواندن در جمع

استرس خواندن در جمع و 8 راه مقابله با آن در سایت موسیقی ردیف تی وی

استرس خواندن در جمع و 8 راه مقابله با آن

استرس خواندن در جمع

استرس خواندن در جمع

با دهان بس ته فریاد نکشید!

خوانندگانی که با دهان بسته می‌خوانند معمولاً به میزان ماکزیمم کیفیت

صدای خود نمی‌رسند. قانون دو انگشتی را فراموش نکنید،

اگر می‌توانید دو انگشت خود را در هنگام خواندن میان دندان‌های

خود قرار دهید، مخصوصاً هنگام ادای حروف صدادار، خوب است وگرنه باید دهان خود را بیش‌تر باز کنید.

به زبان خود آرامش بدهید!

بین ۵۶%-۸۵% مشکلات در خواندن مربوط به کشیده شدن زبان

در هنگام خواندن است. بدترین قسمتش هم آنجاست که بیش‌تر مردم

به این مشکل خود واقف نیستند. هنگام خواندن آواز در آینه بنگرید.

اگر نوک زبان شما به طور کامل در حالت آزاد برروی قسمت دندان

جلویی پایین شما نیست، در این صورت شما برای خواندن آواز مشکل دارید.

همه هوای اطراف را فرو نبرید!

اگر شما هوای زیادی را به صورت دم وارد ریه‌ی خود می‌کنید،

دارید فشار زیادی به خود وارد می‌کنید که مانع خواندن

راحت شما می‌گردد. این‌کار از خواندن نت‌های بالا جلوگیری می‌کند

و تقریباً همیشه باعث کشیده شدن گردن شما می‌شود.

برای حل این مشکل باید سعی کنید میزان هوایی را که به

صورت نفس کشیدن عادی وارد ریه‌ی خود می‌کنید کاهش دهید

و همین حالت را در هنگام خواندن نیز کنتل نمایید.

حنجره‌ی خود را ثابت نگه دارید!

شما می‌توانید برای تمرین دست خود را برروی گردن خود

در قسمت حنجره قرار دهید. این کار باعث کنترل صدای شما می‌شود.

قسمت عقب دهان‌تان را باز کنید و راحتش بگذارید!

این‌کار درست به اندازه‌ی بازگذاشتن جلوی دهان‌تان هنگام

خواندن اهمیت دارد. اگر این‌کار را نکنید، کیفیت صدای‌تان

به شدت افت خواهد کرد. برای این‌کار روشی را به

شما پیشنهاد می‌کنیم: در کلمه “hung” دهانتان را

روی صدای “ng” نگه دارید، حالا دهان‌تان را باز کنید

و مثل زمانی که دکتر شما را معاینه می‌کند بگویید: آآآآآ … آفرین، حالا شد.

با تمام انرژی‌تان بخوانید!

این مورد خیلی مهم است. خواندن یک کار فیزیکی‌ست

و به نهایت انرژی شما برای خواندن نیاز است.

خواندن آواز با بیشترین انرژی باعث می‌شود نت‌های

بالا را خیلی بهتر بخوانید. به خود اجازه دهید تا قبل

از شروع به خواندن، هیجان‌زده شوید. مثلاً می‌توانید

چند پرش هیجان‌انگیز انجام دهید یا قبل از شروع

یک‌کمی پیاده‌روی کنید و خواهید دید که چقدر به شما کمک خواهد کرد.

به معنای ترانه‌ی ترانه‌ی خود مسلط باشید!

موسیقی فرمی از ابراز است، ابراز چیزهایی که

در کلام مستتر شده‌اند. موسیقی زنده‌است

و می‌تواند شنوندگان را به‌شدت مورد تاثیر خود واقع کند

ولی این تنها موقعی عملی می‌شود که شما بدانید

دقیقاً چه چیزی را می‌خوانید. سعی کنید معنای شعر یا ترانه را به قسمتی

از تجربه‌ی شخصی زندگی‌تان پیوند بزنیید و تاثیر شگفت‌انگیز

آن در زنده شدن موسیقی خود را ببینید.

به خود فشار نیاوریدو استرس خواندن در جمع  را نداشته باشید!

خواندن هم مانند حرف زدن هر آدمی منحصر به فرد است

و از طرفی باید خیلی راحت توسط خواننده اجرا شود. نباید برای خواندن زور زد!

اگر نمی‌توانید جمله‌ای را با آواز بخوانید، ابتدا آن را به یک صحبت ساده و

یا سخنرانی تبدیل کنید و حتماً از سادگی خواندن آن عبارت تعجب خواهید کرد!

محصولات پر فروش سایت ردیف تی وی

صدا سازی در موسیقی

صدا سازی در موسیقی چگونه است و متد های آن کدام است؟

صدا سازی در موسیقی و متد های آن را در ادامه برای شما به اشتراک گذاشته ایم.

صدا سازی در موسیقی

صدا سازی در موسیقی

موفقیت را امروز می توان یک تکنولوژی دانست.

ترکیبی از دانش و هنر که منجر به دستیابی به یک هدف والا می شود

و آن یک هدف را همه ی ما با عنوان موفقیت می شناسیم.
هرگز نمیتوان بصورت تجریدی از یک مقوله سخن راند و موفقیت در خواندن

نیز همین گونه است. تا در بطن کاری نباشیم نمی توانیم ادعا کنیم که

توان ادراک مفاهیم آن مقوله را داریم و همواره نیز همین بوده!!!
رویای خواندن، محصول سالها کنکاش و تحقیق برای درست

خواندن است که بصورت تعدادی تمرین با اهدافی مشخص

و پله ای، شما را (در دو مرحله ی مبتدی و متوسطه) بسوی موفقیت

در تحقق رویایتان (که رویایی خواندن است) رهنمون خواهد بود.

اصول صدا سازی در موسیقی یا پرورش صدا در سطح بین الملل، موسیقی

کلاسیک غربی را مبنا قرار داده و این خود گونه ای

عدم انطباق (و حتی عدم میل برای انجام این تمرینات طاقت فرسا)

را نزد هنرجویان ایرانی (و بخصوص مبتدی) به بار آورده است.

برای رفع این نقیصه لزوم تدوین روشی برای پرورش صدا

بصورت عملی pratical همواره ملموس بوده است.
موسیقیدان اصیل ایرانی بصورت سنتی و شفاهی ردیف موسیقی ایرانی

را بستر آموزش می داند و بر هیچ یک از ما پوشیده نیست که ردیف موسیقی ایرانی

به تنهایی نمیتواند مرجعی کامل برای پرورش صدا باشد.
در رویای خواندن،از 3منظر به پرورش صدا در بستر دستگاه

مادر موسیقی اصیل ایرانی، شور، خواهیم پرداخت.

1. پرورش گستره ی صدا برای پوشش دادن تمام ابعاد ردیف موسیقی ایرانی
2. پرورش تکنیک های متداول در اجرای موسیقی ایرانی
3. آشنایی با موزیکالیته در قالب تعدادی ترانه در ژانرهای متفاوت
خواهشمند است در صورت اقدام به گذراندن تمرینات این متد، هرگز از متدی دیگر برای پرورش صدای خود استفاده نکنید. و البته بصورت کلی هرگز از دو متد در یک زمان برای پرورش مهارت های خود بهره نبرید.

محصولات پر فروش سایت ردیف تی وی

تمرين موسيقي

تمرين موسيقي و نکات اساسی در برنامه ریزی تمرین

تمرين موسيقي و فلوچارت تمرین موسیقی

تمرين موسيقي

تمرين موسيقي

نوازنده هر سازی هستید و در هر کجای کار یادگیری، به این نکات خیلی دقت کنید …
بدون برنامه ریزی هیچ کاری پیش نمی رود.
مخصوصا وقتی که قرار است سازی فراگیری شود…

اگر برنامه ریزی وجود نداشته باشد “وقت  تمرين موسيقي” به “وقت سرخوردگی” تبدیل می شود

حتما تجربه این را داشته اید که 2 ساعت از وقت خود را برای تمرین گذاشته اید
ولی بعد از این زمان متوجه می شوید که هیچ پیشرفت خاصی نداشته اید
این به مرور زمان باعث سرخوردگی می شود و اگر در طول زمان پیشرفت

و احساس موفقیت وجود نداشته باشد این فکر که کلا ساز را کنار بگذارید بزرگ و بزرگتر میشود…
” تمرین اجباری نیست!”

این عبارت برای خیلی ها عجیب به نظر می رسد چون اصولا بدون

تمرین هیچ چیزی فراگیری نمی شود. بله، بدون تمرین هیچ چیزی فراگیری نمی شود

ولی قرار نیست که تمرین به زور و باالجبار انجام شود…

” تمرين موسيقي باید لذت بخش باشد”

کسی که خود را مجبور به تمرین می کند، از ابتدا بازنده است.
البته این جمله به این معنا نیست که هر از چندی تنبلی

خود را برای رفتن به اتاق تمرین کنارنگذاریم…
اگر بعد از مدتی تمرین متمرکز برای ما لذت بخش نبود،
بهتر است وقتمان را صرف کار دیگری کنیم که از گذراندن

وقت برای آن حقیقتا لذت می بریم.
در کل تمرین یعنی رابطه خود را با سازمان حفظ کنیم و از آن نگهداری کنیم.

یعنی” وقتی “که ما برای خودمان و سازمان می گذاریم…
تمرین به ما انگیزه و خلاقیت می دهد
و در بهترین حالت “سفری به درون خویش” است.
تمرین یعنی پی بردن به احتیاجی که از درون خویش سرچشمه می گیرد برای وقت گذاشتن با سازِمان.

کسی که با این دید به تمرين موسيقي نگاه می کند، در راه موفقیت گام بر می دارد….

 

برای برنامه ریزی دو نکته خیلی مهم را در نظر داشته باشید.

 

1- همیشه از روی ساعت تمرین کنید.

پیشنهاد من تعیین واحدهای 45 دقیقه ای برای تمرین هست …
بعد از هر تمرین بین 5 تا 15 دقیقه فرصت استراحت دارید

در ضمن باید گفت که قانونی در ژاپن وجود دارد که به قانون 15 دقیقه ای معروف است

این قانون به قدرت تغییرات کوچک اشاره دارد!

تکرار کارهای کوچک نه تنها شخصیت انسان را میسازد بلکه شخصیت ملت ها را تعیین می کند.

 

1⃣اگر روزی 15 دقیقه را صرف اتود و تکنیک کنید در پایان یک سال، تغییر ایجاد

شده در نوازندگی را به خوبی احساس خواهید کرد.

2⃣اگر روزی 15 دقیقه از اجرای قطعات بی اهمیت خویش بکاهید،

ظرف یک سال حس پیشرفت بیشتری نصیبتان خواهد شد.

3⃣اگر روزی 15دقیقه را به مطالعه تاریخ موسیقی اختصاص دهید ،

بعد از یک سال شما یک نوازنده با سواد و قابلی خواهید شد

که لذت بیشتری از نواختن و شنیدن آثار موسیقی دانان خواهد برد .

4⃣ اگر روزی 15دقیقه را به شنیدن آثار نوابغ موسیقی اختصاص دهید

بیشتر نتیجه خواهید گرفت از زمانی که چند بار در هفته به کنسرتهای پاپ فاقد ارزش هنری ، برید .

 

زیبایی روش یا قانون 15 دقیقه در این است که آنقدر کوتاهست که هیچ وقت به بهانه ی این که وقت ندارید آن را به تاخیر نمی اندازید.

جالبتر اینکه، کشور ژاپن امروزه موفقیت خود را مدیون این قانون میداند.

 

2- حتما دفترچه “گزارش تمرین” برا خود تهیه کنید.

دفترچه نت موسیقی

دفترچه نت موسیقی

در این دفترچه پیشرفتها و مخصوصا مشکلات در خصوص هر تمرین یادداشت شود
تهیه دفترچه تمرین برای کنترل خودمان و ایجاد انگیزه بسیار مفیده
و باعث ایجاد انگیزه برای ادامه راه می شود…

محصولات پر فروش سایت ردیف تی وی